Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Melanie Kraan - WaarBenJij.nu Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Melanie Kraan - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostella

Door: meldepelgrim

Blijf op de hoogte en volg Melanie

21 Juni 2011 | Spanje, Santiago de Compostella

Maandag 20 juni
Van Melide naar Brea, 28 km.
Om 06:15 vertrekken we na een slechte nacht uit Melide. Het is nog donker en het regent een beetje. Wiljan heeft nog steeds heel veel last van zijn allergie. Om 09:00 hebben we er al 13,5 km. opzitten. We ontbijten in Ribadiso. De etappe van vandaag is zwaarder dan ik dacht. Er zitten een aantal venijnige steigingen in. Het landschap is mooi: beekdalen, maisvelden, bossen, boerendorpjes, akkers met galicische kolen. We stappen stevig door. Om 13:15 zijn we al in Salceda, en hebben we dus al 24,7 km. gelopen. We lopen een stukje op met een man uit zuid-korea en een spaanse jongen. Het ene moment voel ik me sterk, zit ik in mijn kracht. Het volgende moment stort ik bijna in. Ik loop op m'n tandvlees, mijn voeten en benen doen pijn en ik ben zóóó moe. In Salceda drinken we wat in een alternatief barretje waar keltische muziek en Bob Dylan elkaar afwisselen. Ik zit prima, doe m'n schoenen en sokken uit en drink een paar koppen poleo mentha. Eten durven we hier niet want het is wel gezellig, maar het ziet er allemaal een beetje onfris uit. Er liggen prachtige zwart-wit kaarten die, blijkt later, gratis zijn. Ik zoek er een aantal uit en doe wat kleingeld in de fooienpot. Ik ben blij als een kind. Echt prachtige kaarten! Om 14:45 strompelen we een pension/restaurant vlak aan de N547 in Brea in. Hier gaan we het komende etmaal niet meer weg. Eten, douchen en slapen. We hebben het verdiend.

Dinsdag 21 juni
Van Brea naar Santiago de Compostella, 26 km.
Om 07:30 verlaten we minder uitgerust dan gehoopt het pension in Brea. Ik voel me fysiek gebroken en mentaal zo zo. De laatste loopdag. Bij O Pedrouzo eten we een boccadilla tortilla. Nog 20 km. te gaan. Ik voel me een beetje nerveus. Er gaat van alles door me heen: de afgelopen 49 dagen, de vele ontmoetingen, het heden en verleden... Het lijkt wel of alles wat nog niet of deels aan bod is geweest de afgelopen weken nog snel even de aandacht wil. De Camino blijft me verrassen/verbazen. De laatste kilometers voelen vreemd. vanaf morgen is mijn dagelijkse ritme van de afgelopen twee maanden ten einde. Wat gaat dat met me doen? Lukt het me om wat ik heb geleerd, heb gevoeld, heb ervaren vast te houden? Tussen O Pedrouzo en Labacolla heb ik mijn kracht even terug. We lopen als een trein. Ondanks een paar venijnige kuitenbijters. Het lijkt wel of de Camino me nog even op de proef wil stellen. Na een stop in Labacolla loop ik écht op mijn tandvlees. Wiljan masseert mijn voeten. Nog 11 km. te gaan. Dat is ongeveer 3 uur lopen. We lopen afwisselend door eucalyptusbossen en langs de N547. Langs de A 54 en de luchthaven van Santiago. Langs een groot vakantiepark waar oververmoeide pelgrims hun aankomst in Santiage gewild of ongewild nog even uitstellen. Ik ben uitgeput maar mankeer niets aan mijn lijf en leden. Sommige medepelgrims zijn er een stuk slechter aan toe. Lopen op voeten vol blaren, met knikkende knieën, enkels vol tape, hielen en tenen vol pleisters. Kreunend en steunend op hun stokken strompelen ze met hun laatste beetje kracht richting hun Compostella. Op een pelgrimage hoeft men in deze moderne tijd niet meer te lijden. Maar toch zie ik vele pelgrims die zichtbaar (pijn)lijden. Ik besef het niet helemaal, maar ik mag van geluk spreken. Om 14:00 lopen mijn lief en ik hand in hand Santiago de Compostella binnen. Maar we zijn er nog niet. Het stuk naar de oude binnenstad, en dus naar de kathedraal, is nog een flink eind lopen. Ik voel me zó raar. Ik ben er bijna. Het dringt langzaam tot me door dat de kans steeds groter wordt dat ik het toch echt ga halen. Als ik eindelijk het grote plein voor de kathedraal op loop moet ik huilen. I DID IT! Het voelt zó onwerkelijk. Ik heb écht die 777 km. gelopen. Ik heb écht te voet Spanje van oost naar west doorkruist. Dat poppetje op die denkbeeldige kaart... dat ben IK! Ik voel me geweldig. Euforisch. Jezus Meldepel... je hebt 't geflikt!

  • 26 Juni 2011 - 22:55

    Paula Pen:

    Lieve Mel, van harte gefeliciteerd kind, you did it! Wat een kanjer. Probeer dit gevoel vast te houden. Inmiddels heb je de jongens gezien (het is nu zondagnacht). Dat zal wel een ontmoeting geweest zijn! Ik zal morgen alles wel horen van je moeder over de verrassing van zaterdag.
    Ik zie je vast wel in augustus, met je 3 mannen natuurlijk. Tot dan! XPaula

  • 27 Juni 2011 - 04:37

    Jeroen & Anneke:

    Je bent er!

    Gefeliciteerd hoor, Goed gedaan! Dank je dat wij daarvan mochten meegenieten en veel succes in het "leven na de camino".

    Dikke knuffel, J&A

  • 27 Juni 2011 - 05:51

    Kees Jaarsveld:

    Super!

  • 27 Juni 2011 - 06:54

    Jack:

    FELICITACIONES !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    TÚ PISABAS EL CAMINO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • 27 Juni 2011 - 07:31

    Hellen:

    WOW!

  • 27 Juni 2011 - 08:06

    Karin:

    Geweldig!!! Wat heerlijk voor je dat je deze prestatie 'geflikt' hebt, heeeeel knap Mels. Nu maar bijkomen en in het hier en nu van Amsterdam aarden.... Je jongens zijn een paar daagjes weg dan kan jij jullie thuis weer lekker maken tot jullie eigen plekje. Tot snel meis X

  • 27 Juni 2011 - 08:13

    Marian Van Bakel:

    Lieve Mel,
    Fantastisch, 777 km lopen. Wat een kei ben je toch en een lieve kei. De tranen lopen me ineens over mijn wangen. Je hebt ook zoveel ervaren en ons er in mee laten delen. Ik weet zeker dat jij er heel veel plezier van zult hebben. Groeten aan je maatje. Ik hoop je snel te zien.
    Kus Marian

  • 27 Juni 2011 - 08:18

    Annet:


    Geweldig Mel!
    Wát een prestatie!

  • 27 Juni 2011 - 08:23

    Gülcan:

    Lieve Melanie,
    Van harte gefeliciteerd, wat een topprestatie: 777 km!
    Tot snel en groetjes,
    Gülcan

  • 27 Juni 2011 - 11:12

    Anne Marie:

    Santiago de Compostella, zeker een heel mooi woord om naar toe te lopen, EN DAT HEB JIJ GEDAAN!!
    FELICITA!!
    Super DIKKE Abrazo, AM

  • 27 Juni 2011 - 13:29

    Fritsie:

    Gehaald dus? Ongeloveloos! Eigenlijk wel erg knap. Dus met je doorzettingsvermogen zit het wel snor. Ben trots op je!!! En nu? terug naar Holland? Eens zien of ze je wel weer binnenlaten...

  • 27 Juni 2011 - 14:01

    Janna:

    Nou , ik raakte even echt ontroerd, mooi Mel, heel mooi en Welkom thuis! Ook voor ons volgers ist raar want ineens niet meer uitkijken naar de avonturen van Mel! Bedankt voor het delen en tot binnenkort (na vakantie de 27/7) x Jan

  • 27 Juni 2011 - 17:53

    Linda:

    Hallo Melanie,
    Je kent mij niet maar ik heb inmiddels het gevoel dat ik jou al aardig ken. Het voelt ook bijna als een beetje onbehoorlijk dat ik al jouw reisverslagen heb gelezen, zo persoonlijk was het vaak.
    Ik vertrek vandaag over 3 weken om samen met mijn zwager, Larry, dezelfde tocht te gaan maken. Wat hebben we genoten van je verhalen! Het heeft me vaak diep ontroerd, je prachtige schrijfstijl, je mooie overdenkingen. Alle tips die je ons hebt gegeven zonder dat je je daarvan bewust was, we hebben bladzijden vol met aantekeningen van jouw ervaringen met leuke en minder mooie overnachtingsplaatsen, dorpjes, restaurantjes etc. Daarmee hopen we een klein beetje in jouw voetsporen te treden.
    Inmiddels zijn jullie thuisgekomen begrijp ik. Ik hoop dat je de tijd en gelegenheid zal hebben om weer in je eigen tempo te 'aarden'. Mocht je het leuk vinden om onze belevenissen een keer te lezen: larryenlindanaarsantiago.waarbenjij.nu.
    Heel erg bedankt dat je dit alles hebt willen delen, het ga jullie goed!
    Groetjes, Linda

  • 27 Juni 2011 - 18:09

    Spaansjes:

    Gefeliciteerd lieve Mel, super gedaan!
    Tot gauw. X van ons allemaal

  • 27 Juni 2011 - 18:36

    Mieke&pim:

    Echt Waanzinnig Knap ( ja; woorden schieten hier echt tekort...).
    Tot heel gauw. Lfs&xxxpim&mieke

  • 27 Juni 2011 - 18:47

    Debbie:

    Lieve Mel,

    Hartstikke goed gedaan, ben supertrots op je.
    Ik vind het gewoon jammer dat dit je laatste verslag is....maar ja, je hebt het echt heel erg goed gedaan. Tot gauw!!!

    Groetjes Deb

  • 28 Juni 2011 - 06:31

    Edwin:

    Geweldig! Gefeliciteerd met de voltooiing van deze reis.
    Dankjewel voor het laten 'meekijken' wat je me hebt vergunt.

    Hou je!

  • 28 Juni 2011 - 07:31

    Casper:

    Hi Mel,

    Je "rugzakje" kan af....heb je niet meer nodig.
    Klasse hoor en ben benieuwd wanneer je eerste boek uitkomt.....want talent voor schrijven.....dat heb je Mel.
    Een heeeeeeeeeeeeele diepe buiging!
    Kus van Cas

  • 28 Juni 2011 - 11:37

    Rob Van Bakel:

    Hoi Melanie

    Fantastische prestatie 777 km, waarvan 577 km in je eentje en 200 km samen met je lief.
    Bedankt voor je mooie foto's en het meebeleven in je diepste emoties.
    Tot gauw samen met je drie mannen.

  • 29 Juni 2011 - 07:55

    Jack:

    Hi Trotter,

    Gezien het feit dat iedereen vermeld dat ze in een zwart vallen omdat de reisverslagen nu uitblijven, stel ik voor dat je voor je trouwe lezers de tocht onmiddelijk nóg een keer loopt, maar dan omgekeerd...Ben je toch wel aan je stand verplicht, als animatrice in deze....?!
    Waar ik best wel nieuwsgierig naar ben als inmiddels-gediplomeerd-pelgrimage-voyeur is het vervolg op korte termijn; hoe verloopt de thuiskomst en de eerste dagen na terugkomst in "de andere werkelijkheid"... Mogelijk gun je me (ons) een blik .. Grappig om te zien hoeveel kleurverschil er zit tussen jullie bij aankomst in Santiago (ChocoMel?) Links het gezicht van iemand die net uit de bewoonde wereld komt en rechts een zomerse wandelaar waar de reis op af te lezen valt..

  • 29 Juni 2011 - 14:29

    Gers@chello.nl:

    Geweldig je hebt het gehaald en dat is een fijn gevoel blijf je nog een paar dagen daar om alles te verwerken of ga je gelijk naar huis de kids trekken natuurlijk ook het zal best wennen zijn de eerste week thuis Melanie en vriend heel veel geluk verder groetjes Ger.

  • 02 Juli 2011 - 20:32

    Ankie:

    Gefeliciteerd met je prestatie!!
    Super goed!!
    En bedankt voor het meegenieten van je reis.
    Groetjes

  • 07 Juli 2011 - 06:48

    Ben Stevens:

    Dag Melanie,

    Helaas heb ik het laatste deel van je reis gemist omdat ik op vakantie was in Bretagne.
    Maar ik ga je verhalen nog wel allemaal lezen.
    Proficiat met je fantastische prestatie! Bedankt voor al je verhalen en foto's.

    Groet
    Ben Stevens

  • 22 September 2011 - 21:52

    Pauline Wesselink:

    Prachtige beschrijving van je laatste traject! En knap dat je met 777 voeten nog voor de kathedraal een reuzensprong kan maken.

  • 21 December 2011 - 00:33

    Peregrinofrans:

    Beste Melanie,
    Het is inmiddels alweer een tijd geleden dat je de Camino Frances liep.
    Ik heb een mooie link voor je!
    Ga naar Rtve.es en vul bij buscar het volgende in:
    Nuestros Caminos a Santiago

    Geniet nog maar eens van die mooie beelden...

    vriendelijke groet,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melanie

Mel 'De Pelgrim'

Actief sinds 08 Nov. 2010
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 74796

Voorgaande reizen:

03 Mei 2011 - 30 Juni 2011

Voettocht naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: